onsdag 23 maj 2012

Viltförvaltning och bokskogsskötsel

De två senaste dagarna har ägnats åt viltförvaltning och bokskogsskötsel. Vi fick ett varmt välkomnade på Malteholms gods av en trevlig viltmästare vid namn Dan som verkligen levde för sitt jobb! Vi fick lära oss hur deras jakt gick till, vad dom jagade och lite hur viltet och skogsskötseln samspelade. Bland annat fick vi se gråtande granar som dovhjorten hade gnagt av barken på, åtlar, konstgjorda sjöar för andjakt och små andungar som i vuxet tillstånd skulle sättas ut för jakt. För mig som bara hade hört talas om gods och troféjakt förut var detta en helt ny värld! Men Dan var riktigt pedagogisk och svarade på många frågor  :-)


Dag nummer två bestod av sprängningar, kulsprutor mm. Tyvärr var det bara i bakgrunden för vi hade föreläsningar i bokskogsskötsel nära ett militärt övningsfält :-) Men bokskogen var också intressant! För oss som inte är vana insåg vi att det är ett riktigt skötselkrävande trädslag! Vi fick träna på att märka ut träd för gallring i bestånd med olika ålder och titta på röjningsskog. Det såg mest ut som krokigt sly men tydligen har boken en egenskap att räta ut dig med åldern, det gjorde det svårt att välja ut framtida huvudstammar. Det var en riktigt bra dag, jag gillar när vi får vara aktiva i undervisningen och inte bara behöver lyssna!


Nu sitter jag på akuten i lund med en riktigt svullen och blå fot. Jag lyckades trampa snett under en joggning runda med elof i degeberga och vår egen husdoktor Mats Ullén tyckte att jag borde röntga den för säkerhets skull :-)

/Hanna


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar