onsdag 7 september 2011

Bilder

Här kommer lite bilder från de sista dagarna på resan. Idag hade vi första schemalagda dag sen vi kom hem, det kändes lite konstigt att sitta i föreläsningssalen igen:-) // Hanna

fredag 2 september 2011

På väg hem efter en underbar resa

Nu har vi lämnat campingen i Strömsund bakom oss och närmar oss Umeå. Innan jag blir sentimental över hur underbar den här resan har varit ska jag berätta om dagens händelser.

I morse åkte vi ut till en skogsägare norr om Strömsund. Göran hette han och hade 520ha skog, som han visade oss. Med på exkursionen var även personal från Norrskog. Så efter att fått höra hur föreningen Norrskog var uppbyggd och fungerade tog sig närmare hundra personer runt på Görans ägor för att se på olika bestånd. Vi fick se nyavverkade hyggen, nygallrad skog, skog med behov av gallring, skog som aldrig rörts, ett bestånd som har ett naturvårdsavtal på femtio år etc. Under hela tiden diskuterades området vi då befann oss i, men även frågor som kom upp allt eftersom. T.ex. diskuterade vi mycket om den naturhänsyn som maskinförare skall ta, men som kanske inte alltid är optimal. Det faktum att Granbarkborren härjar i området ledde också till många frågor. Ovanpå den har det även varit ett rekordår för sorkar och andra smågnagare.

I det stora hela har det varit en skön och intressant dag. Jag tror inte riktigt vi elever förstår hur lyxigt det är att få sitta med och lyssna på diskussioner mellan fyra profesorer från SLU, fyra anställda från Norrskog och mannen som äger skiftet, samtidigt som vi står på marken vi diskuterar. Ge mig namnet på någon annan utbildning som kan erbjuda det. Vi i billaget 21 tackar Norrskog och Göran för en härlig dag.

Jag vill med detta inlägg passa på att tacka er som så flitigt läst vår blogg. Vi trodde aldrig att vi skulle få så många läsare. Jag hoppas att ni som läst har haft glädje av det vi delat med oss av under den här resan. MEN det slutar inte här, nu till våren skall vi ut på Södra Sverigeresan, och det är inte omöjligt att vi lägger in några enstaka inlägg då och då även innan den. Så sluta inte gå in och kolla!

Tack!

P.S Det kommer lite bilder från dagens exkursion lite senare idag. D.S
//Johannes

torsdag 1 september 2011

Sista dagen

Nu är vi på väg ut på exkursion med norrskog. Sista dagen på sverigeresan och vi längtar alla hem! Vi skriver mer senare idag:-) // Hanna
Published with Blogger-droid v1.7.4

Grattis jennie och patrik!

Vår klasskamrat patrik och hans fästmö har fått en liten flicka. Välkommen lilla Alma! Vi önskar er all lycka.

onsdag 31 augusti 2011

Lite bättre contorta

Idag har vi exkursion med SCA där vi bland annat fått titta på en hyffsat fin Contorta skog. Problemet med C ontorta här i Sverige är oftast att den inte klarar av snötrycket och det kan därför se ut som ett tätt och krokigt plockepin i många bestånd. Ett annat problem med detta trädslag är att det kan angripas av gremmeniella som är ett allvarligt svampangrepp. Det vi skulle lära oss den här förmiddagen var att det inte bara är pest med contorta, samt att älgen inte gillar att äta den och att den växer i en rasande fart i jämförelse med tallen här i norrland.
Vi fick bonitera i beståndet samt räkna ut vilken gallringstyrka och kvot som utförts förra året.

Efter detta bjöd SCA på lunch i Hoting.

På eftermiddagen fick vi se något väldigt ovanligt här i Sverige, nämligen ett Contorta bestånd med 83 år på nacken!
Det såg väldigt fint ut, det skulle dock ha gallrats för ett antal år sedan för att det skulle bli ännu bättre kvalite och grovlek på beståndet. Även här fick vi bonitera och bestämma ståndortsindex.

Det har varit kul att få se contortan ur en positiv synvinkel! Nu ska vi åka hem till vår stuga och torka upp men vi vill först tacka SCA för en bra dag! // Hanna och Caroline

tisdag 30 augusti 2011

Blädning

Idag håller grupp B till utanför Hammerdal. Blädningsbruk och granskogsskötsel står på schemat.

Efter att ha gjort ett antal provytor i två olika blädningsskogar äter vi nu lunch och inväntar dagens eftermiddagspass.

Vi har än så länge haft en väldigt givande och intressant dag!

måndag 29 augusti 2011

Kära läsare,

nu ska det äntligen gå att kommentera!

Klicka på "Kommentarer"-länken under det inlägg som ni vill kommentera. Har ni ej Google-konto eller liknande väljer ni "Namn/webbadress" och skriver samt skickar in er kommentar.

Lätt som en plätt!

Kom igen nu! Vi ser fram emot att höra ifrån er!

Dagens namnsdagsbarn!

Hampus plantman, den bästa skåningen i klassen som dessutom fixar sponsring till vårt billag från www.drivabolagen.se ;-) //Hanna

Strömsund

Nu börjar sista veckan av Sverigeresan och denna vecka kommer att spenderas i Strömsund.

Idag har vi varit norr om Strömsund, Kalvhallen. Där vi har vandrat en sträcka genom ett område för att studera jordmån, jordart, rörligt markvatten, bottenskikt samt bergart. Det har varit en mycket intressant och givande dag. När vi kom hem så sammanställade vi alla information inför redovisningen som skall ske i slutet av veckan. Sedan besökte vi Dollarstore och ni ser dagens bästa inköp!

// Caroline

Lunchpause

söndag 28 augusti 2011

Utvilade

Helgen i Rörström börjar lida mot sitt slut. Efter vår toppbestigning, kvällsdoppet i ångermanälven, Dunderklumpen, en löptur längs skogsbilvägarna och en tripp till Dorotea känner vi oss värda en riktig tacokväll.

Vi ses i Strömsund!

lördag 27 augusti 2011

Rörström

Just nu är vi hemma hos moa och hennes familj i Rörström där det är en underdrift att bara säga att det är vackert! Hela familjen är riktigt trevlig och får oss verkligen att känna oss välkomna:-)
Idag har vi tagit en sovmorgon för att sedan ta en båttur ut på ångermanlandsälven till Råberget där vi njöt av utsikten och grillade korv. Nu i em finns det starka viljor som vill ta ett dopp i älven, jag, Elof och Joel kommer förmodligen stå brevid och heja på! Efter doppet ska vi baka blåbärspaj och se på dunderklumpen, det blir en lugn lördagskväll för vår del trots raggarträff i Hoting;-) // Hanna

fredag 26 augusti 2011

På väg mot Hoting

Nu åker vi från Gällivare mot hoting där vi ska spendera helgen med Moas familj:-) bilderna visar harsprånget som är en av sveriges största kraftverksdammar.
// Hanna

torsdag 25 augusti 2011

25 augusti. Undret på dundret och Ätnarovara

Skogsskötsel på Undret på dundret
Under gårdagen åkte vi strax söder om Gällivare, med fortsatt gott väder. På förmiddagen fick vi i uppgift att mäta volymen i en kulturskog och i en naturskog. Namnet "undret på dundret", kommer sig av den tallskog som står på sydvästsidan. Den planterades i början på 50-talet, med plantor från vägkanter i närheten, och har sedan växt otroligt bra. Igår mätte vi att denna fantastiska skog innehöll strax under hundra m3sk/ha. Naturskogen bredvid låg kring femtio m3sk/ha.

Skogsgenetik i Ätnarovara
Efter lunch blev vi visade in i ett bestånd där olika trädslag från olika kontinenter testades. Man ville se hur de olika träden växte, vilken kvalité de hade och hur stor mortalitet fanns. Vi fick gå runt i området, se på det och sedan bedöma vad vi tyckte. Contortatallen, (Pinus Contorta), växte snabbt men kvalitén var inte den bästa. Lärken (larix sibirica) växte också bra och hade dessutom god överlevnad och kvalité. Det skall sägas att Contorta inte alltid ser så dålig ut som igår, den passar säkert bra på många platser. Bergsgran, (Abies Lasiocarpa), växte precis som lärken väldigt bra och verkade trivas i detta kärva klimat.

Undret på Dundret

Vi är på väg till toppstugan på dundret för att äta lunch. Vi har precis fått se ett bestånd som anlades på femtiotalet som idag ser mycket bra ut, häftigt att man lyckades få fram så fin skogen i ett så kärvt klimatläge.

Morgonen började dock inte lika fint för vår vänn johannes, när vi väckte honom i bäddsoffan i köket låg han om klagade på att han inte kunnat sova på mage vilket lett till han inte fått en blund på.
Hela natten. Strax efter johannes kravlat sig upp valde han att med full kraft tjonga sin tå i soffan så blodet sprutade och nageln fick en upprätt position. Så det blev omplåstring och tröstande innan avfärd.

Nu är dock alla glada och nöjda trots morgonens missöde.

/Joel

onsdag 24 augusti 2011

Dagens middag

Igår kväll handlade vi på ica i Gällivare och passade på att skämma bort oss med lax och romsås. Det smakade förträffligt, mycket tack vare Moas fina sås. Gå in på www.vildmarksmatpåfinastesätt.no för att hitta alla våra recept.

Bilder från Kvikkjokk

En härlig bildsamling från våra dagar i fjällen.

Utsikt mot Sareks nationalpark.

Caroline på toppen av Prinskullen.

Utsikt mot Kvikkjokksdeltat.

Erika och Linnéa på vägen upp till Prinskullen

Björn som körde oss med båten.

Moa i båten mot Prinskullen

Klasskompisar på toppen av Prinskullen

En ny teknik

Johannes presenterar sin alldeles egna teknik att skura toaletter. Det blev skinande rent!!

tisdag 23 augusti 2011

I Carl von Linnés fotspår

23 Augusti, Tisdag

I början på 1700-talet var Linné på färd genom Kvikkjokk. Han sov över ett par nätter i byn innan han fortsatte över fjällen mot Norge. Vi gick samma väg upp på fjällen norr om Kvikkjokk, spenderade dagen på Prinskullen som det kallas, och gick sedan motvilligt ner igen. Det är ett av Sveriges vackraste platser. Vi såg över fjällen och deltat som låg nedanför, det var som om paradiset mött de vackra svenska fjällen. Forsarna var fyllda till brädden av det ihållande regnet som varit, som skapade en ljuvlig ljudridå. Dessutom bjöd vädergudarna på solsken för första gången på en vecka.

Dagens lektioner handlade mycket om vatten och om botanik. Berggrunden i fjällen består mest av glimmerskiffer, en rik bergart som hade gett frodiga bestånd om det inte varit för det karga klimatet. På vissa platser finns ändå högört, (detta i skogarna nedanför fjället), där växter som älggräs, mjölkört, trolldruva, smörbollar, stormhatt, skogsnäva osv växer. Uppe på fjället är det kargare, trädgränsen går vid 700m, sen hittar man mest växter som växer längst med marken, t.ex. ripbär, kråkbär, styvstarr, fjällglim, fjällgröna.

Vi har under dessa dagar varit tvungna att åka båt över älven till våra lektioner, och har då åkt med den lokala turistguiden Björn. En väldigt snäll och allmänbildad herre. Han berättade att Kvikkjokk hade en silvergruva som startades kring 1664 och upphörde 1702. Det var ett dagbrott som låg en bit upp i fjällen, där samemän mer eller mindre tvingades att arbeta. Det var dåligt betalt och farligt jobb. De forslade materialet ner till Kvikkjokk med ren och en båtlik kälke som kallades. De lassade på mer än hundra kilo varje gång.

Idag bor cirka femton personer i Kvikkjokk. De fem-sex som inte är pensionerade arbetar alla på något sätt med turism. Tyvärr får de inget bidrag till att rusta upp leder m.m. så det är stor risk att Kvikkjokk förlorar de få helårsboende som finns kvar.

Sarek nationalpark kan vara Europas sista vildmarksområde. Åk dit och upplev det till fots!

//Johannes

Prinskullen

Nu har vi vandrat upp på Prinskullen här i Kvikkjokk och njuter av goda lunch om vacker omgivning innan eftermiddagsföreläsningen skall börja.

// caroline

måndag 22 augusti 2011

Vackert väder!!!!

Det är så vackert att man blir bländad! Fjället ni ser på bilden ska vi upp på idag:-)

söndag 21 augusti 2011

lördag 20 augusti 2011

Dagens vandring i Sarek

Published with Blogger-droid v1.7.4

Ledig dag i vacker omgivning

Trots de mindre trevliga vädret så hindrar det inte oss, jägmästare att vara ute! Vi som inte har vandrat idag har varit ute på kanottur och löprunda i den vackra omgivningen.

Nu blir det middagsmatlagning för fulla kastruler med några andra härliga billag.